Vinaora Nivo Slider
     

Facebook

(Poslední "Číza")

Poslední motocykl, který se v ČZ Strakonice vyráběl byla ČZ Cagiva Roadster 200.

Vyráběla se roku 1996-1997+. Roku 1997 oficiálně skončila výroba v ČZ, ale některé kusy byly ještě smontované i poté. Jde tedy o poslední motocykl, který ČZ vyrobila. Celkově se vyrobilo cca 500ks a většina jich šla na export. Jedná se tedy o celkem zajímavý sběratelský kousek.

ČZ tímto navázala na přechozí úspěšný (ale dvoutaktový) model ČZ Cagiva 125

 

 

Technika:

Motocykl má čtyřdobý, vzduchem chlazený jednoválec o objemu 200ccm. OHC rozvod se dvěma ventily. Výkon 17k/8500 ot/min. Mazání tlakové, oběžné. Pětistupňová převodovka. Elektrický startér. Spotřeba 2,5-3,5l/100 km.

Proč?:

Otázka je proč si tento motocykl vůbec pořídit. Vzhledem ke konstrukci a obsahu se jedná o maximálně přímestské vozítko a daleké cesty ani vysoké rychlosti čekat nemůžete. Já Cagivou nahradil dýchavičnou Jawu 250. Šlo mi o spolehlivý stroj s pohodlným posezem, nízkou spotřebou a čtyřtaktním motorem. Pro mne to byl ideální stroj na každodenní cesty do práce a nějaké to poježdění po měste a to při spotřebě scooteru ovšem s mnohem větším pohodlím.

Konstrukce:

Motocykl má dvojitý uzavřený rám, vpředu teleskopická vydlice s hydraulickým tlumičem, vzadu dvě nastavitelné pružiny. Přední brzda kotoučová, vzadu bubnová. Přední kolo 19 80/90, zadní 16 130/90. Pohotovostní hmotnost 135kg.

Tyto hodnoty dávají tušit lehce ovladatelný živý stroj. Ideální náhradu scooteru. Největším překvapením bylo pohodlné a široké sedlo (alespoň pro řidiče), které by neurazilo ani na mnohem vyšší kubatuře. Pohodlný posez a nízká hmotnost motocyklu svádí k myškování v městském provozu, kde se z Cagivy stává mrštná štika. Brzdy vzhledem k váze a výkonu motocyklu plně postačují. Problém nastává pokud vyjedeme za město. Tady je vidět, 6e pohodlná jízda pro Cagivu znamená 80-90km/h. Kolem 90km/h začínají být cítit vibrace motoru přenášené do kostry. Oficiální maximální rychlost je psaná 115km/h, tachometrových se dá jet cca 130km/h, kdy na otočení plynem už motor nereaguje. Jelikož jsme ale nechtěli supersport míříme zas níž k 80-90km/h a uživáme si opravdu klidné a pohodlné jízdy. Trošku problém jsou stoupající okresky. Pokud chceme držet tempo znamená to neustále řadit 4tý a 5tý rychlostní stupeň. 5tý totiž nestačí na žádný větší kopeček. Motorka sice nemá otáčkoměr, ale tipuji že dobře jí děla 2.500 - 4.500 ot/min, přičemž více výkonu je cítit ve vyšších otáčkách - stručně řečeno, chce to točit, aby byla zábava.

Spotřeba byla pro mne klíčová a tady Cagiva potěšila. Běžná jízda po městě (50-70km/h) a mimo město (do 80/kmh) při mé muší váze 75km znamená dlouhodobý průměr 2,7l/100km pokud jsem jezdil jen ve městě a trošku divočil 3,0l. Ve dvou 3,5l a to bylo maximum na které jsem se vůbec kdy dostal.

Úpravy na mém motocyklu:

Předchozí majitelka (resp. její přítel) uznali, že seriový vzhled není nic moc a snažili se motocykl trošku vylepšit. Vyměnili zadní blatník, směrovky a naprosto odporné zpětné zrcatka za hezčí. Nová širší a vyšší řidítka a nakonec i předstupačky s přepákováním vlastní výroby. A nakonec kožené brašny a rolku. Já jejich "tuning" hodnotím vcelku pozitivně. Motorka dostala vzhled alá chopper a širší řidítka a předstupačky se pozitivně podepsali na (už tak dobré) manévrovatelnosti.

Ke cti "tunera" je, že mi v krabici dodal původní sundané díly.

cagiva001cagiva003

Já nakonec motocykl doplnil širším plexi štítem, prostě miluju pohodu za řidítky:)

cagiva004cagiva005cagiva008


Nevýhody:

Absence hlavního stojanu. To je asi největší výtka. Sice má Cagiva super pohotovostní stojánek, ale občas by se hodil klasický stojan.

Spolehlivost:

Po 6ti letech nemůžu hodnotit nijak než kladně. Motocykl po nákupu prošel výměnou všeho možného (rozvody, náplně, gumy, baterie, seřízení ventilů...) - spíše pro jistotu a od té doby nic. Po delší době stání (dva a půl roku) stačilo jen vyměnit baterii, svíčku, olej, benzín, promazat řetěz a jelo se dál. Konkrétně na svíčku je asi motorka hodně citlivá. Po skoro tříleté odstávce něchtěla motorka chytit i když svíčka vypadala o.k.
Celkové zhodnocení:

Na motorce by se našlo jistě mnoho mušek, jenže to asi na každé motorce této kubatury. Asi nemělo cenu psát o nízkém výkonu, protože ten nikdo ani nečeká a tak dále. Motocykl byl koncipovan jako levný a úsporný dopravní prostředek a tuto funkci plní více než dobře. Na každodenní dojíždění řekněme do 30km je to ideální stroj. Nechá se s ním samozřejmě absolvovat i mnohem delší výlet - díky pohodlnému sedlu i dost komfortně, ale díky nižšímu výkonu na cestě trávíte o trochu více času. Jako opravdu pohodová rychlost na delší trasu je 80km/h. Motocykl je taky vhodnější spíše pro menší postavy. Mě s 170 cm výšky příjde akorát, vyšší jezdec by už možná měl problém se na motorku poskládat. Ale to opět není překvapující vlastnost u takové kubatury.

Spousta lidí byla překvapena hezkým zvukem z výfuku podle kterého hádali spíše pětistovku, než 200ccm.

    + spolehlivost
    + nízká spotřeba
    + pohodlné sedlo
    + vynikající ovladatelnost

    - absence hlavního stojanu

A kam dál:

Kdo mne zná, ví že v poslední době pokukuji po chopperu okolo 800 - 1000ccm. Přesto se pořád rozhoduji zda Cagivu ČZ prodat, nebo nechat. Stále více se přikláním k tomu si ji nechat. Na každodenní popojíždění do práce a po městě zůstává volba scooter nebo Cagiva ČZ. Pro mne je to zatím volba jasná.

Share

banner magazin               banner bazar 

footer

Provozuje občanské sdružení MotoPce.CZ

Mapa stránek | Kontakt | Reklama |

© Copyright 2007 - 2013 OS MotoPce CZ - Všechna práva vyhrazena. Použití a šíření obsahu webu bez předchozího souhlasu není povoleno.